Kumppanuusmarkkinointi – tai kansainvälisesti affiliate-markkinointi – on Internetissä toimiva tapa mainostaa omaa yritystä ja sen tarjoamia tuotteita ja palveluita. Mainostajan kannalta menetelmä on kiinnostava siksi, että affiliate-markkinointi perustuu yksinomaan tulokseen.
Yritystä mainostavalle kumppanille maksetaan esimerkiksi klikkauksista, liideistä, uutiskirjetilauksista tai verkkokauppojen tapauksessa toteutuneista tuotetilauksista. Nettikasinoilla maksu voi määräytyä uusien rekisteröitymisten, bonusten lunastamisen tai ensitalletusten mukaan, mutta mainoskulut ovat aina sidottuja sovittuun lopputulemaan.
Kustannustehokasta mainostamista
Yrittäjälle kumppanuusmarkkinointi on kustannustehokas tapa toimia, mutta myös mainoksen omilla verkkosivuillaan tai sosiaalisen median kanavillaan julkaiseva affiliate-kumppani saa osansa kakusta.
Menetelmää käytetään ahkerasti muun muassa lainapalveluiden, matkailuyritysten ja rahapelien mainostamiseen, mutta se sopii mille tahansa nettikauppiaalle. Usein jopa 5–10% vähittäisverkkokaupan liikevaihdosta onkin peräisin kumppanuusmarkkinoinnista.
Julkaisija saa mainostajan kanssa sovitusta tapahtumasta itselleen komission. Kyse on rahallisesta korvauksesta, jonka suuruus riippuu mainostajan budjetista ja julkaisijan neuvottelutaidoista.
Yritys ja julkaisijat sopivat yhteiset pelisäännöt
Kumppanuusmarkkinoissa on aina vähintään kolme osapuolta: mainostaja, julkaisija ja kuluttaja, jolle mainos on suunnattu ja jonka viestiin odotetaan jonkinlaisella teolla reagoivan. Usein pelikentällä mellastaa neljäskin hahmo – affiliate-verkosto. Mainostajan ja julkaisijan välikätenä toimiva verkosto yhdistää kysynnän ja tarjonnan, ja ottaa työstään itselleen pienen palkkion. Eihän kukaan ilmaiseksi yhteyksiään käytä.
Verkoston laatima hinnasto on mainostajille ja julkaisijoille tasapuolisempi, mutta mikään ei estä kumppaneita laatimasta keskinäistä sopimusta. Siinä määritetään yhteistyön kesto, tavoitteet, toimintatavat, rahallinen korvaus ja maksuaikataulu.
Suomessa tunnetuimpia kumppanuusverkostoja ovat:
- TradeDoubler
- TradeTracker
- Adtraction
- NetBooster
- Smartresponse
Mainostaja voi olla minkä tahansa alan edustaja – luomukosmetiikkaa myyvä yritys, treeniohjelmia mainostava kunto-ohjaaja tai suomalaisille suunnattu kasino. Julkaisijoina puolestaan toimivat muun muassa bloggaajat, some-vaikuttajat, vertailusivustot ja erilaiset mediat, kuten verkossa julkaistavat sanoma- ja aikakauslehdet.
Mainostaja saattaa toimittaa julkaistavan tekstin, kuvan tai videon valmiiksi julkaisijalle, mutta tavallisemmin julkaisijalle annetaan vapaat kädet halutun viestin välittämiseen. Yhdessä laaditut pelisäännöt sanelevat äänensävyn ja rajaa aiheet, joihin mainos voidaan upottaa.
Parhaiten kumppanuusmarkkinointi toimii silloin, kun mainostaja ja julkaisija ovat samalla tai samantyylisellä alalla. Peliarvosteluita tuottavan sivuston on helpompi mainostaa nettikasinoita kuin jalasjärveläisen juustonvalmistajan. Kohdeyleisö on vastaanottavaisempi ja mielenkiinnon siemen on jo kylvetty.
Liikennettä hakukoneoptimoinnin kautta
Googlen ja muiden teknologiajättien hakukoneissa ensimmäisellä sijalla näkyminen on usean yrityksen unelma. Vaikka listan kärkeen pääsee maksamalla, sponsoroitu sisältö ei kerää yhtä paljon klikkauksia kuin orgaaninen liikenne.
Moni tiedonnälkäinen nettisurffaaja sivuuttaa maksetun sisällön surutta, ja klikkaa auki listan omilla avuillaan kärkeen kiivenneen sivuston. Sen uskotaan vastaavan hakijoiden tarkoitusperiä parhaiten ja olevan alan suurin ja luotettavin toimija. Esimerkiksi Veikkausta varmasti nyppii se, että sanahaulla ”nettikasino” ensimmäisenä onkin vertailusivusto yhtiön oman pelisivuston sijaan.
Hakukoneet eivät kuitenkaan anna kahdenlaista oikotietä onneen. Sponsorisopimukset voi ostaa, mutta orgaanisella liikenteellä saatu paalupaikka edellyttää kärsivällisyyttä ja taitavaa hakukoneoptimointia. Googlen botit skannaavat miljoonia nettisivuja, ja asettavat ne arvojärjestykseen sisällön laadun perusteella. Korkeimmalle sijoittuvat sivustot, jolta haun tehnyt käyttäjä löytää etsimänsä – oli se sitten tuote, palvelu tai tieto. Algoritmit mittaavat sivustolla käytettyä aikaa, kursorin liikkeitä ja kullakin sivulla tehtyjä toimintoja.
Jos etelänlomalle haikaileva suomalainen tekee ”missä on lämmintä huhtikuussa”, palvelevat erilaiset matkatoimistot hänen tavoitteitaan parhaiten. Säätietojen lisäksi netin käyttäjä pääsee varaamaan itselleen lennot, hotellin, vuokra-auton ja muita oheispalveluita. Googlen työ on tehty ja kuluttaja tyytyväinen hakukoneeseen.
Jotta liikenne virtaa haluttuun suuntaan eikä netissä surffaaja eksy aiheesta, menestyneet julkaisijat ja mainostajat käyttävät aikaa oikeanlaisten hakusanojen määrittämiseen. Hyvä avainsana on potentiaalisten asiakkaiden käyttämä ja yrityksen toiminnalle olennainen. Esimerkiksi loma- ja matka-sanastoon olisi turha sotkea vaikkapa korkeakoulujen pääsyvaatimuksia. Sen sijaan ”pääsykoepäivät”, ”ammattikorkeakouluun” ja ”todistusvalinta” olisivat oivia hakusanoja valmennuskursseja tarjoaville yrityksille.
Kumppanuusmarkkinoinnin plussat ja miinukset
Kumppanuusmarkkinoinnissa on monia hyötyjä, mutta kampanjan hyöty voi myös mennä hukkaan ilman riittävää suunnittelua. Mainostajan tehtävänä on asettaa selvät tavoitteet ja julkaisijan noudattaa annettuja ohjeita omaa tyyliään käyttäen.
+ Mainostaja maksaa vain tuloksista
+ Affiliate-verkostot auttavat sopivien julkaisijoiden ja mainostajien löytämisessä
+ Mainonta toimii pitkässä juoksussa
– Yrityksen brändi on alttiina negatiivisille yhteyksille
Parhaimmillaan affiliate-markkinointi tuo julkaisijalle passiivista tulosta kauan mainoksen julkaisemisen jälkeenkin ja mainostaja saa sivuilleen jatkuvasti uusia kävijöitä. Pieleen mennessään kumppanuus kuitenkin tuottaa verkkoon pelkkää sanahelinää eikä klikkauksia, tilauksia tai verkko-ostoksia synny.
Vaarana on myös se, ettei julkaisija seuraa julkaisuissaan annettua ohjenuoraa tai yhteys mainostajaan esitetään muuten arveluttavassa yhteydessä. Esimerkiksi poliittisia ja uskonnollisia väittämiä on aina syytä välttää eikä mainoksia saa kohdistaa alaikäisille.
Rahan ansaitseminen kumppanuusmarkkinoinnilla
Julkaisijoille kumppanuusmarkkinointi on joko päätoimeentulo tai sivubisnes. Ahkera affiliaatti voi saada elantonsa kumppanuusmarkkinoinnista, kun taas toisille provisiot tipahtavat tilille silloin tällöin.
Yleisimpiin hinnoittelumalleihin kuuluvat:
- Cost per Click (CPC)
- Cost per Lead (CPL)
- Cost per Action (CPA)
- Cost per Sale (CPS)
Klikkauksista maksetaan sivustoilla, joilla julkaisijan tavoitteena on saada käyttäjä vierailemaan mainostajan sivulla. Julkaisijan kautta syntyneistä liideistä maksetaan mainostajan kanssa valmiiksi sovittu summa. CPA-malli on puolestaan käytössä, kun käyttäjän halutaan tekevän sivustolla jotakin konkreettista. Julkaisijan saama maksu voi näin syntyä jokaisesta mainostajan sähköpostilistalle liittymisestä tai nettikasinoilla bonustarjoukseen tarttumisesta.
Verkkokaupoille tutuin malli on CPS ja usein se on myös julkaisijalle tuottoisin. Provisio syntyy käyttäjän mainostajan sivustolla tekemästä nettiostoksesta ja palkkio saattaa kattaa jopa 20% tuotteen tai palvelun arvosta. Esimerkiksi kansainvälinen verkkokauppajätti Amazon aloitti kumppanuusmarkkinoinnin vuonna 1996 ja maksaa edelleen kumppaneilleen prosentuaalisen palkkion tuotetuista myynneistä.
On kuitenkin hyvä huomioida, ettei julkaisijaksi hyväksytä ketä tahansa. Mainostajat valitsevat kumppaninsa tuotteiden sopivuuden lisäksi julkaisijan arvojen, sivuston levikin ja maineen mukaan. Yhteistyön halutaan olevan mahdollisimman saumatonta ja tuottoisaa ensimetreiltä lähtien.