Verkkosivut projektina vai jatkuvana palveluna?

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
verkkosivujen kehitys projektina tai jatkuvana palveluna

Artikkelin sisältö

Mikäli edessäsi on verkkosivujen toteutus tai uudistaminen kannattaa kartoittaa onko yrityksellenne sopiva malli teettää verkkosivut kertaluontoisena projektina vai hankkia verkkosivujen kehitys jatkuvana palveluna.

Kerron tässä kirjoituksessa hieman siitä miksi ja milloin verkkosivujen kehitys jatkuvana palveluna on kannattava ratkaisu.

Mitä verkkosivujen kehitys jatkuvana palveluna tarkoittaa?

Verkkosivujen kehitys jatkuvana palveluna tarkoittaa juuri sitä miltä se kuulostaa. Verkkosivut suunnitellaan ja kehitetään, kuten tehtäisiin projektiluontoisessa vaihtoehdossa, mutta palvelu ei lopu siihen, kun sivusto on alkuperäisen suunnitelman mukaisesti valmistunut.

Sovitussa laajuudessa sivustolle suoritetaan kehitystoimenpiteitä, kuten uuden sisällön lisäystä tai olemassa olevan sisällön päivitystä, rakenteen ja ulkoasun muokkauksia, konversio- ja hakukoneoptimointia sekä muita kulloinkin tarpeellisia päivityksiä.

Fakta on, että kenelläkään verkkosivuprojektiin osallistuvalla ei ole kristallipalloa, jolla voidaan varmistaa, että sivuston uudistus on avain uusiin myyntiennätyksiin tai muihin onnistumisiin. 

Projektin todellinen onnistuminen pystytään havaitsemaan vasta verkkosivuston julkaisun jälkeen, kun sivustolle ohjataan oikeita, eläviä ja itsenäisesti ajattelevia ihmisiä. Mikäli siis verkkosivujen uudistuksen tavoitteena on kasvattaa asiakaskontaktien määrää ja siten myyntiä on kannattavaa, että verkkosivujen kehitys on ketterää ja havaittuihin ongelmiin ja pullonkauloihin pystytään reagoimaan nopeasti.

Kolme syytä tilata verkkosivujen kehitys jatkuvana palveluna

Mistä sitten tiedät onko yrityksellesi kannattavaa tilata verkkosivut projektiluontoisesti vai jatkuvana palveluna? Tässä kolme syytä tilata verkkosivujen kehitys jatkuvana palveluna:

Jatkuva kehityksen tarve

Kuten jo edellä mainittiin: verkkosivujen kehitys jatkuvana palveluna on kannattavaa, kun tavoitteena on pystyä reagoimaan nopeasti mahdollisiin kehitystarpeisiin ja myynnin esteisiin. Toki myös perinteisemmät jatkuvat kehitystarpeet, kuten uusien kirjoitusten ja muiden sisältöjen lisäys sivustolle ovat hyvä syy. Kun me huolehdimme sivustonne kehityksestä ja päivityksistä sinä voit keskittyä omaan osaamiseesi ja asiakkaiden palveluun.

Budjetti

Toinen yleinen syy on budjetti. Kun tehdään verkkosivujen kehitystä jatkuvana palveluna pystytään säästämään etupainotteisissa kustannuksissa merkittävästi. Vaikka kokonaisuudessaan kustannukset ovatkin samaa luokkaa kuin jos tilaisit ensiksi verkkosivujen suunnittelun ja kehityksen esimerkiksi 5000 eurolla ja sitten seuraavien kahden vuoden aikana lisätöitä 3000 euron edestä on monesti helpompi jakaa tämä pienempään, esimerkiksi 2000 euron aloitusmaksuun ja tasasuureen 335 euron kuukausimaksuun. Näin säästetään kaikkien osapuolien aikaa ja päivitysten teko on ketterää.

Toiminta on alussa, etkä tiedä mikä toimii ja mikä ei

Kaksi aiemmin mainittua syytä liittyvätkin tähän aika vahvasti, mutta etenkien start-uppien kohdalla verkkosivujen jatkuva kehitys on äärimmäisen kannattavaa sillä usein toiminnan alussa ei voida tietää mikä toimii, mikä ei toimi tai mikä asiakkaita oikeasti kiinnostaa. Tiiviillä, jatkuvalla verkkosivujen kehitykseen keskittyvällä palvelumallilla säästetään aloittavan yrityksen varoja ja pystytään keskittymään kasvun tukemiseen.

Avainsanat:

Kasimir Kuusela
Kasimir Kuusela
Olen tuloskeskeisen markkinoinnin ja verkkomyynnin ammattilainen laajalla osaamisella Ensisijainen kiinnostuksen kohteeni on uniikkien WordPress ja WooCommerce kotisivu- ja verkkokaupparatkaisujen suunnittelu ja kehitys.
Kasimir Kuusela
Kasimir Kuusela
Olen tuloskeskeisen markkinoinnin ja verkkomyynnin ammattilainen laajalla osaamisella Ensisijainen kiinnostuksen kohteeni on uniikkien WordPress ja WooCommerce kotisivu- ja verkkokaupparatkaisujen suunnittelu ja kehitys.

Tilaa ilmaiset vinkit sähköpostiisi

Saat yrityksellesi räätälöityjä vinkkejä verkkosivujenne ja markkinointinne kehitykseen. Emme spämmää ja voit milloin tahansa perua sähköpostit.