Onko hakukoneoptimointi kuollut?

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

Artikkelin sisältö

Olemme blogissamme käsitelleet usein viime aikoina usein hakukoneoptimointia ja sen kannattavuutta jatkuvasti muuttuvan digimarkkinoinnin maailmassa. Tarjolla on useita edullisempia ja ehkä jopa tehokkaampia tapoja tavoittaa palveluidesi tarpeessa olevat käyttäjät ja saada heidät yrityksesi kotisivuille. Tulisiko yrityksesi silti edelleen panostaa hakukoneoptimointiin?

Hakukoneoptimointi pähkinänkuoressa.

Hakukoneoptimointi yksinkertaistettuna tarkoittaa sivuston näkyvyyden kehitystä hakukoneissa, kuten Googlessa ja Bingissä. Yrityksesi sijoitukseen hakukoneen hakutuloksissa vaikuttaa moni asia. Sivuston sisältö, helppokäyttöisyys, tekninen toteutus, responsiivisuus, latausaika sekä moni muu. Hakukoneoptimointia toteutettaessa kiinnitetään huomiota näihin asiohin ja tehdään muutoksia ja päivityksiä, jotta sivuston sisältö on laadukkaampaa, sivusto on helppokäyttöinen kaikilla laitteilla sekä latautuu nopeasti.

Kun sivuston laatu nousee – nousee sijoitus hakukonessa.

Pyydä tarjous hakukoneoptimoinnista tästä!

Hakukoneoptimointi vai Hakukonemainonta?

Hakukoneoptimointi vaatii usein merkittäviä ponnisteluita, jotta se tuottaa tulosta. Mikäli sinulle ovat hakukonemainontaratkaisut, kuten Google AdWords ja Bing Ads tuttuja saatat miettiä, että miksi et vain ostaisi näkyvyyttä avainsanoille, joilla haluat saada näkyvyyttä ja tavoittaa palveluitasi etsivät käyttäjät siten. Hakukonemainonta todellakin on nopeampi tapa saada näkyvyyttä ja siihen ilman muuta kannattaa panostaa, jotta saat tuotteesi ja palvelusi tehokkaasti niitä tarvitsevien poteniaalisten asiakkaiden silmien eteen. Etenkin mikäli yritykselläsi on usita eri tuotteita ja eri palveluita on hakukonemainonta lähes välttämätön ratkaisu mikäli haluat tehokkaan näkyvyyden niitä kaikkia koskevilla hauilla.

Pyydä tarjous Google AdWords mainonasta tästä!

Mikäli olet seurannut suurimpien hakukoneyritysten hakualkorytmien kehitystä olet saattanut huomata, että yksittäisillä avainsanoilla on erittäin vaikeaa saada nykään näkyvyyttä hakutulostenkärkisijoilla. Etenkin Google AdWords mainonnan kilpailluimmilla hakusanoilla – eli kalliimmilla hakusanoilla – on erittäin vaikeaa enää nykyään nostaa sivustoa Googlen ensimmäiselle sivulle.

Tehokkaimman ratkaisun saat siis, kun panostat molempiin. Hakukoneoptimoinnin osalta kannattaa panostaa aihekohtaisiin hakuihin ja kysymyksiin koskien toimialaasi ja hakukonemainonnnalla taas tarkkoihin tuote- ja palveluhakuihin.

Esimerkkinä mikäli yrityksesi tarjoaa kattoremonttipalveluita voit panostaa Google AdWords ja Bing Ads mainontaan hakusanalle “Kattoremontti”, mutta hakukoneoptimoinnilla sinulla on todella hyvät mahdollisuudet saada näkyvyyttä aihekohtaisella hakulausekkeella, kuten “Paljonko kattoremontti maksaa?”.

Haluatko lisätietoa hakukonenäkyvyyden parantamisesta? Ota yhteyttä tästä!

Paljonko hakukoneoptimointi maksaa?

Hakukoneoptimoinnin hinnoittelu perustuu tarvittavan työn määrään ja siksi emme pidä kiveen hakattuja listahintoja siitä paljonko hakukoneoptimointi maksaa. Jokainen hakukoneoptimointiprojekti on uniikki ja jokaisessa on omat haasteensa, joiden ratkaisemiseen täytyy kehittää omat ratkaisunsa. Hakukoneoptimointi on jatkuva prosessi, joka vaatii säännöllistä ylläpitoa. Hakukoneiden alkorytmit päivittyvät jatkuvasti ja vaikka sivustosi saataisiinkin nostettua hakutulosten ensimmäiselle sivulle voi tilanne seuraavalla viikolla olla täysin toinen. Tästä syystä täytyy hakukoneoptimointia ylläpitää.

Haluatko lisätietoa hakukoneoptimoinnista? Ota yhteyttä tästä!

Kasimir Kuusela
Kasimir Kuusela
Olen modernin tuloskeskeisen markkinoinnin ammattilainen laajalla osaamisella mm. hakukonemainonnasta ja sosiaalisesta mainonnasta. Ensisijainen kiinnostuksen kohteeni on uniikkien kotisivu- ja verkkokaupparatkaisujen tuotanto yhdessä asiakkaideni kanssa.

Täytä lomake niin olen sinuun yhteydessä