Mitä digimarkkinointi maksaa?

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

Artikkelin sisältö

Jos et vielä markkinoi verkossa olet ainakin toivottavasti miettinyt, että mitä digimarkkinointi maksaa tai paljonko digimarkkinointiin kannattaa varata markkinointibudjettia. Valtaosalla uusista asiakkaista, joiden kanssa aloitamme yhteistyötä on esteenä aloitukselle aiemmin ollut epäselvä tai perustelematon hinnoittelu digimarkkinointikampanjalle ja tämä on täysin ymmärrettävää, sillä markkinointibudjetin määritys ja sen ymmärrys ilman tietoa digimarkkinoinnista on lähes mahdotonta.

>> Tilaa ilmainen opas digimarkkinoinnin budjetointiin tästä.

Toisin, kuin ostaessasi mainospaikan paikallislehdestä tai television mainoskatkolta, jolloin mainokselle voidaan nimetä yksi riippumaton hinta – digimarkkinoinnin hinta tai paremmin sanottuna budjetti määräytyy täysin yrityksesi tarpeen ja tavoitteiden mukaan.

Ennen, kuin mennään tarkemmin markkinointibudjetin määritykseen haluan jakaa yhden kuvan erään asiakkaamme Google AdWords tilistä, jossa on hyvinkin kohtuullisella kuukausibudjetilla saatu erittäin loistavia tuloksia verkkokaupan myynnin kehitykseen.

Digimarkkinointi

Sarakkeiden selitteet.

Klikkaukset tarkoittaa kampanjaan kuuluvien mainosten klikkausmäärää.

Impressiot tarkoittaa mainosten näyttökertaa.

Klikkausprosentti on klikkausten osuus näyttökerroista.

Konversiot tarkoittaa täyttynyttä tavoitetta – tässä kohtaa verkkokaupan kautta saatua tilausta.

Konversioprosentti on täyttyneiden tavoitteiden osuus klikkauksista, eli tilaajat kampanjan mainosten kautta sivustolle saapuneista vierailijoista.

Hinta loogisesti tarkoittaa hintaa, joka Google AdWords mainonnasta on maksettu, jotta nämä tulokset ovat saavutettu.

Mikä sitten on sinun yrityksellesi sopiva markkinointibudjetti ja miten se voidaan määrittää? Otetaan pari teoreettista esimerkkiä, jotka saattavat auttaa sinua määrittämään oman digimarkkinointiinne käytettävän markkinointibudjetin.

Tavoite: Lisää tarjouspyyntöjä

Jos yrityksesi toimii alalla, jossa asiakassuhteen ensimmäinen vaihe on tarjouspyyntö on tietysti sanomattakin selvää, että digimarkkinoinnin tavoite on tuottaa lisää tarjouspyyntöjä.

Kun digimarkkinoinnin tavoite on saada lisää tarjouspyyntöjä tai lisää liidejä on otettava huomioon kotisivuilla olevan tarjouspyyntö- tai liidilomakkeen konversioaste digimarkkinoinnin kautta tulevan liikenteen osalta. Hyvin toteutetun digimarkkinoinnin konversioaste saattaa olla jopa 3-5 tarjouspyyntöä sadasta sivustolle saapuvasta vierailijasta – riippuen tietty toimialasta ja monesta muusta asiasta – mutta oletetaan seuraavassa esimerkissä, että sadasta vierailijasta 1 jättää tarjouspyynnön.

Seuraava asia, joka on otettava huomioon on clousausaste, eli mikä osuus tarjouspyynnöistä johtaa sopimukseen. Oletetaan, että se on 50 %, joka on hyvin realistinen laadukkaista tarjouspyynnöistä, jotka on tuotettu oikeanlaisella markkinoinnilla. Eli yhteen tilaukseen tarvitset kaksi tarjouspyyntöä.

Sitten pitäisi asettaa tavoite, eli paljonko tarvitsette tilauksia kuukaudessa, jotta pääsette tavoitteeseenne katteen osalta.

Oletetaan, että yhden sopimuksen tuoma tuotto on 2500€. Tavoitetuotto on 25 000€ kuukaudessa eli kuukaudessa pitäisi saada aikaan  10 sopimusta, joihin 50 % clousausasteella tarvitaan 20 tarjouspyyntöä. Kun konversioaste on 1 %, eli yksi sadasta jättää tarjouspyynnön tarvitset siis sivustollesi 2000 vierailijaa kuukaudessa, jotta tavoitteesi täyttyy tämän laskelman mukaisesti.

Paljonko sitten maksaa 2000 vierailijan saaminen sivustolle kuukaudessa? Tämä on se osuus, johon ei ole yhtä oikeaa vastausta, mutta yleisesti hinta vaihtelee 0,05 – 2,00€ per kävijä riippuen toimialasta, markkinointikanavista ja kohdeyleisostä.

Ota yhteyttä myyntiimme niin laadimme sinun yrityksesi toimintaan sopivan digimarkkinointipaletin!

Tavoite: Verkkokaupan myynnin kasvattaminen

Jokainen verkkokauppias haluaa tietysti kasvattaa verkkokaupan myyntiä ja digimarkkinointi on oikein toteutettuna paras kanava verkkokaupan markkinointiin.

Erityisesti kuluttajille suunnatuissa verkkokaupoissa kuitenkin haasteena markkinoinnissa on usein jo lähtökohtaisestikin euromääräisesti pienet katteet, joiden puitteissa pitäisi vielä panostaa osa markkinointiin. Siinä missä edellisessä esimerkissä riitti, että saadaan yksi tarjouspyyntö aikaan 100 – 250 markkinointiin käytettyä euroa kohden nyt pitäisi saada muutamilla euroilla tai korkeintaan kympeillä aikaan tilaus.

Edellisessä esimerkissä ei ole niin tarkkaa, että CPC (Cost Per Click), eli hinta per mainoksen klikkaus – eli hinta per sivustovierailija pysyy alhaisena, kunhan konversioaste säilyy ja sivustolle saapuva liikenne on laadukasta. Verkkokaupan markkinoinnissa taas täytyy konversioasteen lisäksi ottaa huomioon myös klikkihinta, sillä jos maksat sadasta sivustovierailijasta 1,00€ per vierailija 0,10€ sijaan menetät suuren osan katteestasi tai jopa panostat enemmän rahaa yhden tilauksen saamiseen, kuin tuo tilaus sinulle tuottaa.

Oikeanlaisella markkinoinnin hallinnoinnilla ja säännöllisellä tulosoptimoinnilla pysyvät markkinoinnin kulut kurissa ja markkinointi tuottaa voittoa.

Haluatko kasvattaa myyntiäsi? Jätä tarjouspyyntö tästä. 

Kuusela
Kuusela

Täytä lomake niin olen sinuun yhteydessä