Artikkelit

Mainostoimistojen hinnoittelumallien vertailu

Jokaisella mainos- ja digitoimistolla on omat hinnoittelumallinsa, mutta pääsääntöisesti hinnoittelumallit voidaan jakaa kahteen malliin: projektiperusteiseen hinnoitteluun ja tuntitaksaan perustuvaan hinnoitteluun. Käyn hieman tässä kirjoituksessa läpi eri hinnoittelumallien ominaisuuksia sekä vahvuuksia ja heikkouksia asiakkaan osalta.

Projektiperusteinen hinnoittelu

Projektiperusteinen hinnoittelu usein tarkoittaa sitä, että on yksi kertaluontoinen hinta per sovittu työ, jonka lisäksi mahdollisesti veloitetaan jokin kuukausimaksu. Tämä on siitä hyvä malli, että molemmille osapuolille ja erityisesti sinulle asiakkaana on usein selvää, että mitkä ovat projektin kokonaiskustannukset alusta loppuun.

Tämän hinnoittelumallin ongelma tulee vastaan siinä, että jokainen lisätyö tai muutos palveluun käsitellään aina omana lisätyönään ja siten jokaiselle lisätyölle katsotaan aina oma hintalappunsa, eli toisin sanoen siitä, että sinä asiakkaana haluat hyödyntää palvelua nykyistä paremmin palkitaan sinut siitä laskulla. Jos esimerkiksi mainostat tällä hetkellä sosiaalisessa mediassa 1000 euron kuukausibudjetilla digitoimistosi kautta ja he lisäävät tähän oman palkkionsa esimerkiksi 750 euroa ja haluat hyvästä tuloksesta johtuen korottaa budjettiasi 2000 euroon nousee todennäköisesti digitoimiston palkkio samassa suhteessa, eli 1500 euroon.

Ei hyvä.

Tuntitaksaan perustuva hinnoittelu

Tuntitaksaan perustuva hinnoittelu nimensä mukaisesti tarkoittaa sitä, että asiakasta veloitetaan sovitun tuntitaksan mukaisesti perustuen tehtyyn työhön. Tuntitaksaankin perustuvalla hinnoittelulla voidaan hinta esittää usein projektiperusteisen hinnoittelun tavoin, eli kertaluontoisena hintana projektille. Asiakkaan kannalta hyvä puoli tässä on se, että mikäli tarvitset mainostoimiston palveluita vain harvoin tai vähän kerrallaan maksat vain tämän mukaan ja rehellinen kumppani usein pystyy esittämään arvion työn määrästä etukäteen, jolloin hinnoittelu on myös melko läpinäkyvää parhaimillaan.

Ongelma tässä kuitenkin on sama, kuin projektiperusteisessa hinnoittelussa, eli palveluiden käytöstä asiakas saa palkkioksi laskun, joka ei välttämättä kannusta sinua asiakkaana oikeasti hyödyntämään palveluita täydessä mitassaan. Tässä hinnoittelumallissa olet myös usein mainos- tai digitoimistosi työmääräarvioiden armoilla mikäli olet sidottuna heidän palveluusi. Esimerkiksi jos olet heillä teettänyt yksinkertaiset kotisivut melko pienellä budjetilla ja haluat lähteä niitä kehittämään voivat he käytännössä antaa minkä tahansa arvion työn määrästä ja joudut tyytymään siihen tai vaihtamaan kumppania ja teettämään sivut alusta lähtien.

Entä jos saisit kaikki tarvitsemasi palvelut yhdellä kiinteällä kuukausimaksulla?

Sanakirjan mukaan sana "kumppanuus" tarkoittaa molempia osapuolia hyödyttävää liikesuhdetta.

Kumpikaan edellä mainituista malleista ei asetu 100 % asiakkaan puolelle todellisena kumppanina. Molemmissa malleissa yhteistä on se, että jokaisesta uudesta ideasta, parannuksesta, päivityksestä sinä asiakkaana menetät rahaa ja mainostoimisto saa palkkionsa. Tämä ei kannusta sinua asiakkaana miettimään, että miten voisit paremmin hyötyä kotisivuistasi tai verkkokaupastasi tai miten voisit paremmin erottua somessa, sillä tiedät vastauksen sisältävätn aina hintalapun. Samoin mainostoimistollesi saattaa olla vaikeaa palvella sinua ja yritystäsi tuloksellisesti jos he tietävät, että budjettisi on rajallinen ja tästä johtuen he saattavat jättää kuningasidean esittämättä.

Tarjoamme yrityksellesi yksinkertaisimman ja selkeimmän tavan digitaalisen markkinoinnin palveluiden sekä muiden verkkonäkyvyyteenne liittyvien palveluiden ostamiseen ja hallinnointiin. Saatte kaikki tarvitsemanne palvelut yhdellä kiinteällä kuukausimaksulla ilman rajoitteita. Tutustu uuteen ALL IN ONE -palveluumme klikkaamalla alla olevaa painiketta!