Haluatko yrityksesi Googlen kärkisijoille? Ei välttämättä kannata!

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

Artikkelin sisältö

Törmämme usein tilanteeseen, jossa asiakkaamme Google mainontaa kehitettäessä on asiakkaan toive olla Googlessa ensimmäisenä tai ainakin Googlen kärkisijoilla. Ajatuksenahan tämä on täysin ymmärrettävä ja aloilla, joiden palveluita ei haeta tuhansia kertoja päivässä ja palveluntarjoajien vertailuaika on lyhyt kannattaakin panostaa siihen, että asiakas tavoitetaan nopeasti. Kuitenkin useilla vähittäismyyntiä harjoittavilla yrityksillä, kuten verkkokauppiailla saattaa jatkuva kärkisijan tavoittelu tuoda liian korkean hinnan mainoksen klikkauksille (CPC) vaikka mainonnan laatupisteet olisivatkin korkeat.

Vaikkakin Googlen luonnollisissa hakutuloksissa saavat ensimmäiset sijoitukset suurimman osan liikenteestä Google AdWords mainonnan kohdalla vaikuttaa liikenteen määrään moni muukin asia, kuin sijoitus. Mikäli budjettisi on rajallinen ja keskityt optimoimaan kampanjaasi kärkisijoituksien saavuttamiseksi menetät suuren osan liikenteestä, koska maksat todennäköisesti korkeampaa hintaa per klikkaus, kuin maksaisit esimerkiksi alalaidan sijoituksesta.

Mutta eivätkö ensimmäiset sijoitukset saa eniten tilauksia ja yhteydenottoja? 

Riippuu toimialasta. 

Yllättävä fakta on se, että konversioprosenttiin ei Google AdWords mainonnassa vaikuta mainoksen keskimääräinen sijoitus. Eli keskimäärin yhtä moni tekee verkkokaupassasi tilauksen tai jättää tarjouspyynnön riippumatta siitä klikattiinko mainostasi mainoksen ollessa ensimmäisenä ensimmäisellä hakutulossivulla vai esimerkiksi ensimmäisen hakutulossivun alalaidassa.

Google AdWords mainonnan päiväbudjetti tuottamaan.

Jos siis käyttämäsi Google Adwords mainonnan päiväbudjetti on rajallinen – esimerkiksi 10,00€/päivä tai alle vaikuttaa keskimääräinen klikkauksen hinta merkittävästi siihen paljonko saat liikennettä ja siten myös siihen paljonko saat tilauksia. 

Sanotaan, että maksat 1,00€, kun mainostasi klikataan hakutulosten ensimmäisenä ja saat 10 klikkausta päivässä. 10 % konversioprosentilla tämä tarkoittaa yhtä tilausta, liidiä tai tarjouspyyntöä päivässä.

Jos keskityt kärkisijan sijaan siihen, että mainoksesi näkyy ensimmäisellä sivulla ja keskimääräistä klikkauksen hintaa saadaan laskettua siten, että keskimääräinen klikkauksen hinta on 0,20€ saat samalla päiväbudjetilla 50 klikkausta päivässä ja jopa 5 kertaa enemmän tilauksia, liidejä tai tarjouspyyntöjä päivässä.

Haluatko kuulla lisää siitä miten optimoimalla Google mainontaa konversioita silmällä pitäen saat paremman tuoton mainoseuroillesi? Jätä yhteydenottopyyntö tästä.

Onko sinulla mielessä budjetti, jolla haluaisit kokeilla Google AdWords mainontaa?  Digimarkkinoinnin hienous on siinä, että mitattavia tuloksia saadaan kokeilemalla mainontaa pienilläkin budjeteilla ja voit hyödyntää kokeiluista saamiasi tietoja mainonnan skaalaamiseen.

Aloita Google AdWords mainonta tästä!

Kasimir Kuusela
Kasimir Kuusela
Olen modernin tuloskeskeisen markkinoinnin ammattilainen laajalla osaamisella mm. hakukonemainonnasta ja sosiaalisesta mainonnasta. Ensisijainen kiinnostuksen kohteeni on uniikkien kotisivu- ja verkkokaupparatkaisujen tuotanto yhdessä asiakkaideni kanssa.

Täytä lomake niin olen sinuun yhteydessä