Artikkelit

Näin onnistut Facebook-mainonnassa pienellä budjetilla!

facebook-mainonta pienellä budjetilla

Facebook-mainonnan hinnoittelu on monelle yrittäjälle hieman epäselvää ja monet pitävätkin Facebook-mainontaa tehottomana ja usein syy on se, että Facebook-mainonta tehdään liian pienellä budjetilla – usein sillä yhden euron minimipäiväbudjetilla, jolla saa tietty kivasti näkyvyyttä julkaisuille, mutta siihen se usein jääkin.

Mikäli teet Facebook-mainontaa pienellä budjetilla on erityisen tärkeää, että mainontasi optimoidaan tuomaan mainoseuroillesi parhaan mahdollisen vastineen. Avaan tässä kirjoituksessa muutamalla vinkillä hieman sitä miten voit saada loistavia tuloksia Facebook-mainonnalla jopa parilla kympillä!

Ole realisti ja maksa siitä, mikä tuo rahaa sisään.

Jos aivan tosissaan mietitään niin kuinka realistista olisi odottaa muutaman kympin mainosinvestoinnille kymmenien tuhansien tuottoja? Todellisuudessa tämäkään ei ole kovinkaan kaukaa haettua riippuen hieman yritystoiminnastasi ja yhden asiakkaan arvosta yrityksellesi.

Voin käyttää tässä esimerkkinä omaa Facebook-mainoskampanjaamme, jonka toteutimme hiljattain. Facebook-mainonnan tavoite oli tuoda esille julkaisemaamme pikaopasta ”Yksinkertaisesti parempaa Facebook-mainontaa”, jossa käyn läpi 7 yleisintä syytä siihen miksi Facebook-mainonta ei toimi. Voit muuten itsekin kurkata kyseisen pikaoppaan alla olevasta linkistä.

>>Katso 7 yleisintä syytä siihen miksi Facebook-mainonta ei toimi.

Facebook-mainonta pienellä budjetilla

Käytimme parin viikon aikana Facebook-mainontaan 125 euroa, kohdentaminen mainonnan suomalaisille pienyrittäjille ja optimoimme mainosten jakelun siten, että saimme mahdollisimman edullisesti pikaoppaan tilaajia, jotka siis luonnollisesti ovat meille potentiaalisia Facebook-mainonnasta kiinnostuneita yrityspäättäjiä. Kampanjan johdosta liidejä tuli 35 kappaletta ja kampanjan päätteeksi yhden liidin hinta oli 3,57 euroa. Hankituista liideistä saatujen uusien asiakkuuksien arvo on meille yli 25 000 euroa vuodessa.

Kaikilla aloilla tietenkään vastaava asiakashankintamalli, jossa myynti näyttelee isoa roolia ole mahdollista ja ikävä tosiasia usein on, että mitä pienempi on keskimääräinen yhden tilauksen tai asiakkaan arvo sitä enemmän täytyy mainontaan panostaa halutun liikevaihdon saavuttamiseksi.

Tästä huolimatta Facebook-mainonnan voit aloittaa hyvinkin rajallisella budjetilla ja selvittää mikä toimii ja panostaa mainontaan enemmän, kun mainonta tuo jatkuvasti positiivisen tuloksen. Esimerkiksi jos sinulla on kahvila, lounasravintola tai pizzeria kokeile tarjota kaikille parin kilometrin säteellä ilmainen kahvi tai juoma tilauksen yhteydessä, kun he tilaavat kupongin sähköpostiinsa liittymämällä postituslistallesi. Ajasta kampanjan kestoksi korkeintaan viikko ja käytä kampanjaan esimerkiksi 50 euroa ja aseta mainonnan tavoitteeksi konversio, joka mittaa kupongin tilausta ja pidä paikan päällä kirjaa kupongin näytöistä. Voit myös asettaa konversion arvon esimerkiksi keskimääräisen tilauksen mukaan ja realistisuuden vuoksi jakaa sen kahdella, jolloin saat tietoosi mainonnan arvioidun tuoton, kun joka toinen tilaajista käyttäisi kupongin. Vertaa tätä toteutuneisiin lunastuksiin ja päivitä arvoa sen mukaan. Näin näet suoraan Facebookin mainostenhallinnasta onko mainontasi tuottavaa vai ei.

Menikö yli hilseen? Ei hätää, jätä meille yhteydenottopyyntö tästä!

Jos mainontasi on tuottavaa voit korottaa mainosbudjettia seuraavaan kampanjaan, kokeilla vastaavaa strategiaa eri sisällöillä ja eri tarjouksilla. Jos 50 euron panostus tuo esimerkiksi 500 euron edestä tuottoa, on realistista odottaa, että 100 euron kampanja tuo 1000 euroa tuottoa ja niin edelleen. Mikäli pääset esimerkiksi tälläisiin tuloksiin, että 100 euron viikkobudjetilla saat aina 1000 tuottoa yrityksellesi teet Facebook-mainonnan avulla 4000 euroa tuottoa kuukaudessa, 400 euron mainosbudjetilla. Tärkeää tämän onnistumiseen on päivittää kampanjan sisältöä, jotta pidät kohdeyleisön kiinnostuneena eivätkä he ”turru” mainontaasi, mikä tapahtuu mikäli pyörittäisit jatkuvasti samaa kampanjaa samoilla mainoksilla. Korota budjettia kampanja kerrallaan, ota mukaan eri yleisöjä vertaile eri yleisöjen ja sisältöjen vaikutusta konversioprosenttiin ja hintaan. Muista myös hyödyntää kupongin tilaajat jatkossa lähettämällä heille laadukkaita uutiskirjeitä.

Mikäli kaipaat lisää vinkkejä Facebook-mainonnan aloitukseen rajallisella budjetilla ota meihin yhteyttä helposti tästä!

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *