Artikkelit

Miksi Facebook mainonta ei toimi?

Tuntuuko, että Facebook mainonta ei toimi? Julkaisusi tai mainoksesi saavat massiivisen määrän näyttökertoja ja jopa klikkauksia, julkaisu kerää tehokkaasti tykkäyksiä ja jokunen kommenttikin ilmestyy, mutta mitään kassaan vaikuttavaa ei tapahdu – paitsi, että tililtä tuli taas käytetty jokunen euro.

Samassa tilanteessa on kanssasi myös moni muu yrittäjä ja tähän on muutama aivan liian yksinkertainen syy.

>> Skippaa artikkeli ja korjaa tämä heti!

Facebook mainonta on liian helppo aloittaa.

Yrityksen Facebook sivun yhteydessä sivun hallinnoijalle tarjotaan jatkuvalla syötöllä mahdollisuutta mainostaa julkaisua tai tavoittaa lähellä olevia potentiaalisia asiakkaita. Moni yrittäjä tarttuu näihin ja pettyy havaitessaan, ettei sijoitus tuo kuin edellä mainittuja tuloksia. Tämä johtuu siitä, että käyttämällä näitä työkaluja raapaiset vain pintaa siitä lisäarvosta mitä Facebook mainonta voi todellisuudessa tuoda yrityksellesi.

Maksat väärästä tavoitteesta.

Jos kuitenkin olet syventynyt Facebook mainontaan sen verran, että olet alkanut hyödyntämään mainonnassa Facebookin Ads Manager työkalua, eli mainosten hallintaa tiedät, että rakentaessasi uutta kampanjaa asetat ensin kampanjalle tavoitteen.

Useimmat tässä valitsevat tavoitteen väärin – yleensä tässä valitaan brändäys, eli näkyvyyden maksimointi tai sivuston liikenne, eli tavoitteena on saada mahdollisimman paljon mainoksen klikkauksia ja sitä kautta liikennettä sivustolle. Kummassakaan näistä ei suoranaisesti ole mitään vikaa – oikein käytettynä. Kahvilalle, joka haluaa saada lounastarjouksensa mahdollisimman monen käyttäjän silmien eteen voi toimia brändäyskampanja ja yritykselle, joka haluaa esimerkiksi blogikirjoitukselle lukijoita saattaa toimia liikenteen ohjaaminen sivustolle.

Kummassakaan näistä ei kuitenkaan mainosbudjetti eikä optimointi ole sidottu mihinkään liiketoiminnallisesti merkittävään tavoitteeseen vaan kirjaimellisesti brändäyskampanja näyttää mainostasi vain mahdollisimman usein ja sivuston liikenne kampanja taas näyttää mainostasi käyttäjille, jotka klikkailevat usein linkkejä.

>> Ota yhteyttä niin autamme sinua valitsemaan oikean tavoitteen.

Facebook mainontaa ei ohjata tavoitteeseen.

Facebook mainonta tarvitsee tavoitteen, johon sitä ohjataan ja optimoidaan. Jos Facebook mainonnalle ei aseteta selvästi mitattavaa tavoitetta et saa ikinä tietää mitä toimia sinun tulee tehdä saadaksesi Facebook mainonnan tuottamaan.

Saat asetettua Facebook mainonnalle tavoitteen Facebookin analytiikkatyökalujen avulla, jotka asennetaan sivustolle ja joita muokkaamalla asetat sivustolla seurattavat tavoitteet. Tavoiteseurannan avulla pystyt seuraamaan sivuston kautta tuotettuja liidejä, verkkokaupan myyntiä sekä monia muita tavoitteita ja saat tietoa siitä, että mikä yleisö tuo parhaan tuloksen, jotta tiedät mille yleisölle mainoksiasi kannattaa kohdentaa, jotta saat mainonnalle parhaan vastineen.

>> Pyydä lisätietoa Facebook mainonnasta.

Listasimme hiljattain uuteen pikaoppaaseen ”Yksinkertaisesti parempaa Facebook mainontaa” 7 yleisintä syytä tehottomalle ja tuloksettomalle Facebook mainonnalle.

>> Katso pikaopas tästä!