Artikkelit

Facebook Analytics tarjoaa kullanarvoista tietoa!

Facebook Analytics (kyllä, luit oikein Facebook Analytics. Nyt ei puhuta Google Analyticsista) tarjoaa yrityksellesi kullanarvoista tietoa mainontasi tehokkuudesta sekä sivustosi tai verkkokauppasi toiminnasta. Käyn tässä kirjoituksessa läpi muutaman tärkeimmän asian, joiden avulla pääset alkuun Facebook Analytics-järjestelmän hyödyntämisessä.

Facebook Analytics perusteet.

Perusidealtaan Facebook Analytics on hyvin vastaava, kuin Google Analytics, eli se tarjoaa tietoa sivustosi toiminnasta sekä mainontasi tehokkuudesta, mutta kuten ehkä tiedät ei Google Analytics mittaa esimerkiksi Facebook- ja Instagram-mainonnan kuluja etkä siten saa pelkän Google Analyticsin avulla tietoa sosiaalisen median mainontasi tehokkuudesta.

Facebook Analytics on siis Facebook-tuoteperheen mainosalustojen ja kanavien mittaamiseen tarkoitettu kävijäseuranta- ja analytiikkajärjestelmä.

Jos tarvitset apua Facebook Pikselin asennuksessa ja Facebook Analyticsin käyttöönotossa ota meihin rohkeasti yhteyttä.

Facebook Analytics asennus ja käyttöönotto.

Toisin, kuin Google Analyticsin kohdalla, jossa asennat kävijäseurantakoodin sekä esimerkiksi Google AdWords-konversioseurannan erikseen ei Facebook Analyticsia asenneta erikseen sivustolle vaan Facebook Analytics kerää mainontasi ja sivustosi tiedot suoraan mainostenhallinnan sekä Facebook Pikselin kautta, eli Facebook Analyticsin asennus ja käyttöönotto on siinä mielessä hieman Google Analyticsia suoraviivaisempaa.

Kun sivustollesi on asennettu Facbook Pikselin ”perusosa” täytyy sinun kuitenkin kertoa Facebook Analyticsille mitä haluat sivustolla seurattavan ja asentaa konversiokoodit näitä tapahtumia varten. Mitä kattavammin ”pikselöit” sivusi, eli asennat eri tapahtumia mittaavia tapahtumia – sitä kokonaisvaltaisempaa tietoa saat sivustosi toiminnasta.

Facebook Analytics tiedon hyödyntäminen.

Otetaan tästä esimerkki. Sinulla on verkkokauppa, jossa myyt laskettelutarvikkeita ja asennat verkkokauppaasi konversioseurannan, joka kertoo sinulle moniko Facebook-mainonnan kautta sivustollesi saapuneista tekee tilauksen. Tämä itsessään on jo erittäin tärkeä tieto ja auttaa Facebook-mainonnan optimoinnissa merkittävästi. Jos kuitenkin asetat seurannan kattavammin ja seuraamaan esimerkiksi kaikkia tilauksen vaiheita, kuten sitä moniko sivustolle saapuneista lisää tuotteen ostoskoriin, moniko ostoskoriin lisänneistä siirtyy täyttämään tilaustietoja ja moniko heistä tekee tilauksen saat tärkeää tietoa siitä, kuinka sujuvaa verkkokauppasi käyttö on. Jos huomaat, että erittäin merkittävä osa keskeyttää tilauksen maksutietoja syötettäessä kertoo se sinulle, että tässä vaiheessa saattaa olla jotain parannettavaa, jotta useampi tekisi tilauksen loppuun saakka.

Alla esimerkki, minkälaista tietoa Facebook Analytics verkkokaupan toiminnasta tarjoaa. Esimerkissä käytetyllä asiakkaallamme on Facebook-mainonnan osalta kaksi tavoitetta: saada myyntiä verkkokaupasta ja ohjata käyttäjiä jälleenmyyjiensä kivijalkaliikkeisiin.

Facebook Analytics

1,62 % sivustolle saapuneista käyttäjistä lisää tuotteen ostoskoriin ja näistä lähes joka viides suorittaa tilauksen loppuun. 

Facebook Analytics

0.78 % brändäysmainosten näkemisen jälkeen sivustolle saapuneista etsii lähintä jälleenmyyjää.

Facebook Analytics hyöty mainonnassa.

Saatat tässä vaiheessa ajatella, että ”OK, nättiä dataa, mutta mitä sitten?”. Jos käytät Facebook-mainontaa osana yrityksesi asiakashankintaa, etkä hyödynnä Facebook Analyticsin tarjoamaa tietoa on mainontasi kohdennus täysin oman järkeilysi varassa. Toki jokainen yrittäjä osaa jossain määrin hahmottaa, että keitä asiakkaat ovat, mutta jos saisit tiedon, että viimeisen kuuden kuukauden aikana yksikään yli 50 vuotias nainen ei ole Facebook-mainontasi ansiosta tehnyt tilausta kaupassasi tai ottanut sinuun yhteyttä, vaikka mainontasi tavoittaa heitä erittäin aktiivisesti ja heidän osaltaan tulee myös paljon mainoksen klikkauksia – jatkaisitko silti mainonnan kohdentamista heille? Todennäköisesti et tai ainakin miettisit heille suunnatun mainossisällön uusiksi.

Facebook Analytics

Esimerkistä on havaittavissa, että rakennusalan asiakkaamme saa kaikkein tehokkaimmin liidejä ikähaarukasta 35-44, mutta koska liidejä tulee edullisesti kaikista ikäryhmistä ja liidien johtavat sopimukseen samalla menestyksellä kaikista ikäryhmistä välillä 25-65 + on mainonta kannattaa kohdentaa kaikille tällä välillä.

Haluaisitko oppia hyödyntämään Facebook Analyticsin tarjoamaa tietoa tehokkaammin Facebook-mainonnassanne?

Ota meihin rohkeasti yhteyttä niin kerromme mielellämme lisää siitä miten juuri sinun yrityksesi voi hyötyä Facebook Analyticsista.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *