B2B Verkkokauppa avaimet käteen palveluna

1. Pyydä tarjous

Ota yhteyttä lomakkeella tai chatin kautta 24/7

2. Tutustutaan

Kartoitamme toiveenne ja tutustumme yrityksenne toimintaan, jotta voimme tehdä osuvan ehdotuksen.

3. Hyväksy

Hyväksy tarjouksemme (tai älä). Kunhan et jätä meitä epätietoisuuteen.

4. Suunnittelu & toteutus

Maltathan hetken, kun työstämme tilaamanne verkkokaupan julkaisukuntoon.

5. Viimeistely
& Julkaisu

Julkaisemme verkkokaupan, kun olet tyytyväinen työhömme.

6. Maksa lasku

Toivomme saavamme palkkion tehdystä työstä tilillemme eräpäivänä.

Mikä on B2B verkkokauppa?

B2B Verkkokauppa, eli Business-to-Business verkkokauppa tarkoittaa ensisijaisesti yritysasiakkaiden palvelemiseen suunnattua verkkokauppaa. B2B verkkokaupan ensisijainen tavoite ei välttämättä olekaan uusien asiakkaiden hankinta vaan olemassa olevien asiakkaiden palvelu ja yrityksen resurssien vapautus sähköpostitse tai puhelimitse tapahtuvien tilausten käsittelystä tuottoisampiin tehtäviin. 

Oikein tuotettuna B2B verkkokauppa toimii saumattomasti yrityksenne muiden järjestelmien kanssa muodostaen automaattisen myyntikoneiston. Tarjoamme B2B verkkokaupan perustamisen avaimet käteen palveluna sisältäen:

  • Toiminnallisuuksien määrittely
  • Integraatiot
  • Ulkoasun suunnittelu
  • Kaupan tekninen toteutus
  • Ylläpito ja jatkokehitys tarpeen mukaan
Ota meihin yhteyttä lomakkeella tai chatissa 24/7 ja kysy lisää!

B2B Verkkokaupan perustaminen

B2B Verkkokaupan perustaminen on tärkeää aloittaa tarkalla tarpeiden kartoituksella ja projektisuunnitelman laatimisella, jotta vältetään verkkokauppaprojektin sudenkuopat. Erityisesti B2B verkkokaupan kohdalla integraatiot yrityksen muihin järjestelmiin näyttelevät usein isoa osaa kokonaisuudessa ja siksi on erittäin tärkeää jo verkkokauppaa suunniteltaessa määrittää mitä tietoa halutaan siirtyvän järjestelmien välillä. Verkkokaupan integraatiot ovat usein myös kustannuksiltaan merkittävät, joten jotta vältytään yllättäviltä kustannuksilta projektin edetessä on usein järkevää määritellä tarpeet integraatioiden suhteen jo projektin alkumetreillä.

B2B Verkkokaupan ominaisuudet

B2B verkkokaupan tavoitteena on luoda yritysasiakkaille kuluttajaverkkokaupoista tuttu, sujuva tilausprosessi ja asiakaskokemus, mutta kuluttajamyyntiin keskittyvistä verkkokaupoista poiketen on B2B verkkokaupalla usein hieman poikkeavia tarpeita verkkokaupan ominaisuuksien osalta.

Hinnoittelu

Yritykselläsi saattaa olla useita asiakasryhmiä ja sinulla saattaa olla tarve hinnoitella tuotteet asiakasryhmäkohtaisesti. Karkeasti tämä saattaa tarkoittaa sitä, että mikäli yrityksesi myy yritysasiakkaiden lisäksi myös kuluttajille näytetään verkkokaupassa kuluttaja-asiakkaille eri hinnat kuin yritysasiakkaille tai että hinnat näytetään ylipäätään vain rekisteröityneille asiakkaille.

Toinen yleinen tarve hinnoittelun osalta on volyymihinnoittelu, jolloin hinta riippuu tilattavasta tuotemäärästä. Aseta verkkokaupassa haluamasi sännöt ja alennusprosentit hinnoittelulle.

B2B Verkkokaupan tuotetietojen hallinta

Koska yritysmyyntiin keskittyvät yritykset myyvät usein monikanavaisesti, eli verkkokaupan lisäksi yritykselläsi saattaa olla myymälä tai muita verkon ulkopuolisia myyntikanavia on tärkeää, että tuotetiedot ovat ajan tasalla kaikissa järjestelmissä, kuten kassassa ja CRM-järjestelmässä. Sujuvaa tuotetietojen hallintaa varten on syytä keskittää tuotetiedot yhteen järjestelmään, josta tiedot päivitetään muihin järjestelmiin automaattisesti tai manuaalisesti. Osana verkkokaupan toiminnallisuuksien määrittelyä teemme tarvittaessa ehdotuksia teille sopivista järjestelmistä tai ratkaisuista.

Yleinen malli tuotetietojen hallinnassa on seuraavanlainen:

  • ERP-järjestelmä tuotetietojen, kuten hintojen, kuvausten ja varastosaldojen hallintaan sekä tilausten käsittelyyn
  • ERP-järjestelmästä voidaan joko ajastetusti automaattisesti ajaa aina ajantasaiset hinnat ja muut tiedot verkkokauppaan ja muihin järjestelmiin tai tämä voidaan tehdä manuaalisesti, kun tietoihin tulee muutoksia
  • Tilaukset verkkokaupasta ja muista järjestelmistä haetaan automaattisesti ERP-järjestelmään
  • Verkkokaupasta viedään tiedot käytössä oleviin digitaalisen markkinoinnin palveluihin, kuten sosiaalisen median mainontaan tai Google Shopping mainontaan
Optimoitu ostopolku

Kuten edellä mainittu on B2B verkkokauppa usein suunnattu jopa ensisijaisesti olemassa olevien asiakkaiden palveluun. Tästä johtuen on usein B2B verkkokaupan ostopolku optimoitu siten, että asiakkaalle on mahdollisimman sujuvaa tilata nopeasti useita tuotteita.

Tästä esimerkkinä ohessa oleva kuva asiakkaamme Sarmalux Oy:n verkkokaupasta, jossa käyttäjän on mahdollista valita luettelosta haluamansa tuotteet, asettaa määrät ja lisätä nämä kerralla tilaukseen sen sijaan, että asiakas pakotettaisiin vierailemaan kunkin tuotteen sivulla yksi kerrallaan lisätäkseen ne tilaukseen.

Myös koska yritysasiakkaat tilaavat usein samoja tuotteita toistuvasti on asiakkaan mahdollista löytää helposti asiakassivujen kautta edelliset tilaukset ja parilla klikkauksella toistaa tehty tilaus.

Aiheeseen liittyvät kirjoituksemme

Artikkelit
Kasimir Kuusela

B2B verkkokauppa WooCommercella

Myynnin siirtyessä verkkoon kasvavalla tahdilla olemme saaneet entistä enemmän kyselyitä myös siitä onko B2B verkkokaupan perustaminen WooCommercella järkevä valinta. Yleinen käsitys tuntuu olevan yhä, että

Lue kirjoitus